EL DARRER TRIMESTRE DE PSICOMOTRICITAT
Al llarg d'aquest darrer trimestre hem gaudit molt de les sessions que hem tengut.
Durant el mes d'abril, a la primera quinzena, férem jocs d'estiraments i "trots de cavalls". També férem un joc de barques i taurons, a on érem nàufrags que havíem de sobreviure a la mar i els taurons ens volien menjar (mestra/practicant). Per tancar la sessió, vàrem fer un joc popular: "comprar peix".
A la segona sessió del mes, arribàrem i férem conversa sobre allò que ens feia ganes fer durant psico i amb quins amics ho faríem. I, per acabar, un joc amb pilotes i la tela d'arc de Sant Martí fent voltes.
Durant el mes de maig, vàrem jugar a "en Joan petit quan balla", férem un dibuix individual de la nostra sessió, férem estiraments i, per acabar la darrera sessió, vàrem fer representació amb fustes en petit grup.
Aquest darrer mes, ha estat més lliure, sense jocs dirigits i on els infants podien anar jugant amb qui volien i decidien ells el seu joc.
Ha estat un plaer compartir amb els vostres infants aquestes estones durant tot el curs.
Fins una altra!
Elena
TALLERS AMB FAMÍLIES
Aquest divendres 15 de juny hem acomiadat el curs amb un seguit de tallers: jocs d'aigua, maquillatge, panets, sucs, photocall, tatuatges, experiments, broquetes de fruita i mandales. A partir 17:30h petits i grans han pogut circular lliurement per cada espai i quedar allà on més ganes li ha fet. Uns han que anat per tot i d'altres s'han estimat més quedar a un taller o dos. Cap a les 19h hem donat els tallers per acabats, però no la festa. Qui ha tengut germans, cosins, amics a primària han partit cap el camp de futbol per acomiadar-los a ells també. I al vespre s'ha acabat la vetllada amb un sopar de tota la comunitat educativa. I ara sí, ha estat temps de retirar-se a casa, descansar i donar per finalitzat aquest dia carregat d'emocions.
Tallers final de curs
Tallers final de curs
MARÇ I ABRIL
Aquests darrers dos mesos han estat plegats de propostes diferents al nostre dia a dia en els ambients que hem viscut amb molta emoció.
A més, tenim una practicant amb el nostre grup. Na Rosa, que ha vengut amb molta il·lusió a conviure amb nosaltres i totes les nostres experiències un parell de mesos.
La jaia Corema va arribar com cada any amb bones intencions i un grapat de cames que varem anar llevant amb els nins del grup 5. Ens va dur diferents detalls tals com un conte, titelles per decorar, una recepta misteriosa, fruita i xocolata per berenar i els ingredients per fer uns crespells boníssim que varem anar a menjar al puig.
A més, com que ha sortit el sol i ja fa menys fred hem aprofitat per gaudir un poc més de l'espai exterior que tant ens agrada i anar tots plegats d'excursió al puig ja que na Rosa ens acompanya i així compartim jocs tots plegats.
Per Sant Jordi, les mestres en pràctiques ens varen preparar un grapat de contes i passàrem cada dia una estona d'allò més divertit.
A més, com que tot no és feina a aquesta vida, hem celebrat els aniversaris de n'Emma, n'Érik, na Paola i en Miquel.
COLÒNIES A LA COLÒNIA DE SANT JORDI DELS INFANTS DE 5-6 ANYS. 3 I 4 DE MAIG
Ahir dijous vàrem partir cap a la Colònia de sant Jordi, al casal de les monges, on ens esperaven tres pirates que ens varen omplir els dos dies d'activitats: hem cantat, hem fet jocs de pistes, hem trescat per les roques de vorera de mar,... I sobretot hem gaudit de l'experiència d'estar una nit fora de casa amb un bon grapat de companys i na Carlota, n'Elsa i na Marga.
Segur que els vostres fills i filles vos en fan una bona crònica d'aquests dos dies perquè cada un d'elles i ells ho hauran viscut diferent...el que sabem cert que serà comú a tothom és que hauran estat dos dies ben especials!
TALLERS AMB FAMÍLIES
Dilluns dia 23 d'abril vàrem fer a l'escola uns tallers on participaren mestres, famílies i infants.
Tots vàrem gaudir en comunitat i es mostrar una vegada més que l'escola és una gran família.Hi havia tallers de tot tipus: perruqueria, henna, globoflèxia, cuina, zumba, ioga, experiments elèctrics... I com a dia de Sant Jordi també hi havia molts de tallers relacionats amb aquest gran dia: contes, teatre, biblioteca i manualitats relacionades amb aquest tema: punts de llibre, dracs i roses fetes amb fil.
SESSIONS DE PSICO DE FEBRER
Aquest mes passat, vàrem poder gaudir de dues sessions més de psicomotricitat. A la primera quinzena, vàrem fer el joc dels caçadors. Tots teníem una tira de gomets i havíem d'anar a caçar diferents parts del cos dels nostres companys i companyes. Per tancar i acabar la sessió, també vàrem fer massatges per parelles amb ajuda de les pilotes noves. Ens va agradar molt!
A la segona sessió, vàrem fer una teranyina. Teníem un cadell de llana i cada infant anava dient què volia fer aquell dia i a quin company/a li passava el fil. Poc a poc i, un a un, vàrem anar teixint la nostra teranyina de joc. Per acabar i tancar la sessió, vàrem fer un dibuix de representació de la sessió.
SESSIONS DE PSICO DE GENER
Després de les festes de Nadal, els reis també ens varen deixar un regal a la sala de psicomotricitat: pilotes noves. Com vos podeu imaginar han estat el material estrella d'aquest mes.
Durant la primera quinzena de mes, aprofitant que teníem aprop les festes de Sant Antoni, vàrem fer una dansa de dimonis (és la tonada del "boggie, boggie"), amb diferents parts del cos:
Som uns dimonis, ei!
Som uns dimonis, ei!
Som uns dimonis, ei!
I ara picam de mans!
Una mà dedins, una mà a fora,
Una mà dedins, i la feim rodar!
Ballam el boggie boggie
i una volta ja!
i ara picam de mans, ei!
A la segona quinzena, vàrem tancar la sessió amb un cercle de massatge amb els companys. Formàrem un cercle, i tots havíem de fer massatge al company/a que tenim al davant. Així tots vàrem fer i vàrem rebre i teníem un company/a a on ens podíem recolzar.
GENER - FEBRER 2018
Poc a poc la vida a l'escola ha anat reprenent normalitat tornat a circular per els espais que tantes coses ens proporcionen. Com a novedad per aquest 2018 tots els dilluns circulam al llarg de tot el dia de manera lliure i per tant podem gaudir a cada moment d'allò que necessitam i realment ens interessa. D'aquesta manera tothom està allà on vol estar a cada moment. Així, curiosament els espais de moviment són els més demandats a la primera franja, com el de pati i moviment, i els més tranquils com matemàtic i art a la segona. Això ens dona l'oportunitat d'anar més tranquils i gaudir sense presses del joc que ens interessa.
Aquest mes hem celebrat Sant Antoni i el dia de la Pau. Hem cantat gloses i tocat la ximbomba com si el món hagués d'acabar demà o passat. Per el dia de la pau algunes famílies ens varen acompanyar i tots plegats vàrem gaudir d'una estona de cançons i jocs.El rei Carnestoltes ens ha tornat mig bojos amb les seves peticions a les que hem accedit gustosament i hem passat una setmana d'allò més divertit. A més, hem celebrat els aniversaris de'n Sergi i na Yolanda i ens hem capficat en el món de la geometria amb els geoplans que ens han arribat aquesta darrera setmana. Tot un èxit.
Ara ens toca esperar que vengui la Jaia Corema amb moltes més coses divertides.
Infusió pedagògica
El passat 23 de gener vàrem gaudir de la 1a infussió pedagògica.
Els objectius de la trobada van ser crear vincles entre l'equip de mestres i les famílies, per tal que siguin forts i els dos col·lectius es coneguin i s’entenguin millor.Va ser la manera que vàrem tenir d’explicar el que feim, com ho feim i per què ho feim, a més de donar veu a tothom per expressar els dubtes i fer les preguntes que tenien.
També hi va haver espai per escoltar la veu de la nostra comunitat educativa i saber tots de quin color és l’aire que respiram.Vàrem viure diferents dinàmiques per anar desgranant i entenent el camí per on caminam els d’Infantil d’Es Puig. Ens vàrem dur a ca nostra idees, pors, alegria, comunicació, arguments... per reflexionar i compartir amb companys que no pogueren venir.
L’equip d’Infantil i de suport estam emocionats i contents amb la trobada i tenim il·lusions per fer-ne més com aquestes.
https://www.youtube.com/watchv=5DgfYQHFmo0&feature=youtu.be
I a partir del vídeo férem la següent presentació:
NEUROEDUCACIÓ: EL QUE LA CIÈNCIA ENS CONTA
La neuroeducació, com a disciplina científica que és, basa la seva tasca en el mètode científic i pot proporcionar eines a mestres i docents per justificar la seva activitat professional des de l'evidència científica i empírica. Però les idees que aporta aquesta disciplina no són noves ni molt manco, sinó que allò que la neuroeducació ha corroborat que funciona ja va ser descrit per mestres, professors, pedagogs i altres estudiosos dels mètodes d'ensenyament i aprenentatge a partir de l'observació directa i de la mera intuïció.
La veritat és que tenim un cervell que està dissenyat per aprendre i per fer-ho al llarg de tota la vida, un cervell que està dotat de mecanismes de plasticitat neural i sinàptica que permet que ell mateix es modifiqui gràcies a les experiències viscudes i que es pugui anar adaptant i readaptant a les demandes del seu entorn. Es tracta de mecanismes perfeccionats al llarg de milions d'anys d'evolució de la nostra espècie i que ens fan ser com som. Aquestes experiències viscudes canvien literalment l'estructura del cervell, desenvolupant-ne les àrees que més s'exerciten com si d'un muscle es tractés.
També sabem que el joc lliure canvia l'estructura cerebral, en paraules de l'investigador Sergio Pellis, de la Universitat de Lethbridge d'Alberta, Canadà “L'experiència del joc canvia les connexions de les neurones de l'escorça prefrontal del cervell, i sense experiència de joc, aquestes neurones no canvien”. Aquests canvis a l'escorça prefrontal durant la infància ajuden a connectar neuronalment el centre de control executiu del cervell que té un paper fonamental en la regulació de les emocions, la capacitat per planificar i en la resolució de problemes. Així, el joc infantil és el que prepara el cervell de l'infant per a la vida, l'amor i per l'escola, afirma Pellis. Però perquè aquestes modificacions es duguin a terme, han de tenir temps suficient per desenvolupar el joc lliure, sense entrenadors, àrbitres o regles externes. Joc realment lliure on els infants s'han de posar d'acord entre ells per negociar una modalitat de joc que satisfaci a tots els integrants del joc: Què fem en aquest joc? Com ho fem? Quines regles hem de seguir? Qui desenvoluparà cada paper?. El cervell construeix circuits en l'escorça prefrontal per ajudar a navegar en aquestes complexes interaccions socials i a ser més competents socialment. Aquestes competències socials també es relacionen amb un millor rendiment acadèmic, de fet, en un estudi els investigadors descobriren que el millor predictor del rendiment acadèmic al vuitè curs (de Canadà) era la destresa social de l'infant al tercer curs. Un altre indici de què el joc és important, comenta Pellis, és que els països en els que es té més temps d'esplai (com Finlàndia) tendeixen a tenir un millor rendiment acadèmic.
Sabem que la curiositat i la motivació per aprendre són actituds innates en els infants, tenim un cervell dissenyat per aprendre i per fer-ho al llarg de tota la vida. Així des de l'escola hem de saber aprofitar aquesta curiositat que va acompanyada d'alts nivells d'atenció i motivació. Per això és important respectar els interessos i les motivacions intrínseques dels infants per tal que puguin triar lliurement què volen aprendre i com. Això vol dir que el docent ha d'esforçar-se en conèixer molt bé als seus alumnes a fi de proporcionar-los experiències d'aprenentatge que responguin als seus interessos, procurant donar resposta a aquestes ganes de saber i proposant reptes que els infants vulguin resoldre. És important plantejar pràctiques en què els alumnes siguin els vertaders protagonistes de la situació d'ensenyament-aprenentatge, que siguin ells qui hagi de provar, pensar, fer, dialogar, convèncer, formular hipòtesis, interpretar, etc. Hem d'afavorir la seva implicació a la tasca ja que el nostre cervell està dissenyat per aprendre de forma activa i no pas passiva, per aprendre fent (Sousa, 2014).
La neuroeducació explica que és igualment important promoure situacions emocionalment positives, sense estrès, on els infants es trobin segurs i relaxats. Diversos estudis han demostrat els efectes neurotòxics de l'estrès crònic i sostingut, els quals repercuteixen en els processos d'aprenentatge i memòria (Jensen, 2010) i com els ambients emocionalment positius afavoreixen l'activació d'àrees cerebrals implicades en l'aprenentatge. També sabem que és convenient evitar que els infants associïn l'aprenentatge amb situacions negatives, com ara l'estrès provocat pels exàmens o la por a ser avaluat, ja que tot i que l'aprenentatge es pugui arribar a donar sota aquestes situacions, llavors es fa difícil pensar que vulguin seguir estudiant o aprenent en aquestes condicions. La neuroeducació defensa que la clau està en associar l'aprenentatge a emocions positives, com ara la d'aprendre i de voler saber (Mora, 2013).
ARTICLE ESCRIT A PARTIR DELS SEGÜENTS ARTICLES:
Carballo, Anna. Neuroeducació: de la neurociència a l'aula. Guix d'infantil, núm 85. pàg 11-14, maig de 2016.
Terra Mater. El juego libre cablea neuronalmente el cerebro y lo prepara para el éxito social y académico. Consultat el 17/01/2018. Disponible a:
http://formacionterramater.es/el-juego-libre-cablea-neuronalmente-el-cerebro-y-lo-prepara-para-el-exito-social-y-academico/
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES:
Jensen, E. (2010). Cerebro y aprendizaje.Madrid, Narcea.
Mora, F. (2013). Neuroeducación. Madrid. Alianza.
Psicomotricitat mes de novembre
El passat mes de novembre vàrem poder fer uns quants jocs a les nostres sessions de psico.En el moments d’entrada, vàrem recordar les normes que tenim establertes entre tots, tant aquelles que es poden fer (jugar, passar-ho bé, botar, córrer, compartir, ajudar als companys, ...) com aquelles que no (fer mal, destrossar les construccions que fan els altres,...). I després, vàrem fer el joc de “El rei/reina mana”. Cercàvem un rei/reina aleatòriament i aquest/a ens va donar una ordre que els altres havíem de repetir. Eren ordres per despertar i moure les parts del nostre cos: girar les mans, botar a peu junts, fer mamballetes, botar a peu coix, moure el cul, estirar els braços,... Va ser molt divertit! Tots volíem esser reis i reines!!
Una vegada acabades les sessions, també vàrem aprofitar per fer el “joc d’estàtues musicals”. Vàrem posar música divertida i alegre i podíem ballar, però en el moment en que aturàvem la música ens havíem de quedar quiets com a estàtues. Alguns teníem molta ballera i després d’uns quants intents quedàvem eliminats. Vàrem intentar fer-ho tots sols, en parelles i, en qualque cas, intentant aguantar un globus perque no caigués en terra...
Ens ho vàrem passar molt bé i a més, controlar el nostre cos per aturar quan a vegades no ens interessa, és molt difícil. Va ser tot un repte per nosaltres!!
ESPAI PER A LES FAMÍLIES DE TRES ANYS
El divendres passat les famílies de tres anys vàrem compartir anècdotes i experiències i varem posar un granet d'arena a enfortir la nostra comunitat eductiva. El taller va estar acompanyat per en Miquel Tugores, orientador de la nostra escola, na Celi, de l'equip de suport i na Carme tutora de l'Equip d'Infantil.Hem parlat d'aspectes que afecten de forma directe en aquesta etapa: llibertat i límits, higiène i manipulació de fang, terra, pintura.... i seguretat versus perills.
Vos deixam amb aquesta imatge de l'eriçó que ha estat la que hem utilitzat per tancar el taller i la següent reflexió.
Per obrir.nos a l'aprenentatge cal trobar-nos un ambient relaxat. Si sentim pressions o amenaça el nostre sistema es fa un bolla punxuda com un eriçó i es fa més difícil que entrin nou coneixements. Per aquest motiu pensam que els ambients relaxats i de lliure circulació són una manera de fomentar l'obertura cap el món que ens envolta i els nous aprenentatges.
SEGONA QUINZENA D'OCTUBRE
Al llarg d'aquestes setmanes hem anat explorant els diversos ambients preparats i descobrint les diferents possibilitats que hi ha al nostre abast. Així, els moments més esperats son els de jocs exteriors i psicomotricitat a on córrer, engronxar-se i enfilar-se ens ajuda en la interiorizació del nostre esquema corporal i de passada ens ho passam bomba! Als ambients de joc simbòlic ens convertim durant una estona en servicials metges, atents cambrers i cuiners o perruquers de prestigi reproduint rols que connecten les nostres vivències amb les nostres necessitats. A més, podem trobar moments per l'experimentació, la concrentració i el raonament a Filar prim, Matemàtic, Experimentació i Art. Aprofitam per anar d'excursió al Puig un terç del grup quan ens toca anar als dos darrers. Aquestes setmanes ens ho hem passat d'allò més bé al bosquet i a les rampes, en qualsevol moment estam disposats per anar-hi!
Com a cloenda a un mes ple d'experiències vàrem anar al teatre a gaudir d'una activitat de contacontes a on a través de la màgia i la música vàrem veure cóm podem gestionar les nostres emocions. Ens varen acompanyar sa germana de na Paola i ses mares de'n Miquel i de na Nora. Va ser ben divertit!
SESSIONS DE PSICOMOTRICITAT
Des de principi de curs, hem anat fent un primer tast de la nostra sala de psico. A la primera sessió, encara no ens varen acompanyar els nostres amics més petits però ara ja som tots qui anam a gaudir de l’espai i el moviment. A la primera i segona sessió, molts ens estimam més observar i veure què fan els més grans, mentre que d’altres ens llançam a botar, córrer, enfilar-nos,… I per aquells que encara ens costa un poquet més, idò tenim el nostre temps i espai per decidir-nos. Però ja a finals d’octubre, quasi tots tenim moltes ganes de que arribi el dia de psico perquè ja sabem el que implica: divertir-nos, moure-nos, construïr, disfressar-nos, crear, imaginar, compartir,… I sense donar-nos compte, desenvolupam la nostra part motriu i tota la part cognitiva del nostre cervell. Per acabar la darrera sessió que hem fet aquest mes, hem demanat als infants que facin un dibuix d’allò que més els hi ha agradat fer durant la sessió, però d’una manera un poc diferent: amb un paper gran i compartint espai amb els companys. I, al contrari del que es pot imaginar, allò important és com ho expliquen i el llenguatge que fan servir quan et mostren el què han fet.

ENGLISH TIME
In infant education we have been listening to different songs and we have watched stories related to sea animals and colours. This week ( 16th-20th of october ) we have listened to the story The very hungry Caterpillar. Let's listen to this catchy song ( There's a Hole in the Bottom of the Sea).
A educació infantil hem escoltat diferents cançons i hem escoltat històries sobre animals de la mar i els colors. Aquesta setmana ( del 16 al 20 d'octubre)hem escoltat la història de l'Eruga golafre. Escoltau aquesta canço There is a Hole in the Bottom of the Sea.
PRIMER MES A L'ESCOLA
Enguany el nostre ambient de referència dona peu a la calma i la reflexió que tant necessitam en ocasions però com ja sabeu al llarg del curs i partint de les necessitats de cada un anirem vivint els diferents espais i a través d'ells experiències meravelloses que ens faran créixer un pam o dos.
Així, donam el sus a un any ple d'emocions, reptes i somnis que esperam compartir amb tots vosaltres.








Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada